samenopreis.reismee.nl

Dwars door Australie

Hallo lieve mensen,

Als eeste super bedankt voor de leuke en lieve berichtjes allemaal van iedereen op welke manier dan ook! Erg leuk om te lezen :)!

Woensdag 16 september ging onze reis van start. We hebben gekozen om niet via de great ocean road te rijden richting Alice Springs, maar voor binnendoor omdat we op de terugweg hier nogmaals langs komen en dan uiteraard wel via de great ocean road. Maar nu wouden we voor de snelste weg i.v.m. de wet season vanaf november in het noorden. Vandaag zijn we tot Mildura gereden 630km. We gingen van de mega drukte in Melbourne city naar de middle of nowhere. Heel apart! Hier hebben we overnacht op een kampeerplek aan een rivier, onze eerste nacht in de auto en we hebben heerlijk geslapen! Ons eigengemaakte bed met Ikea matras ligt perfect! Om een camping te zoeken, gebruiken we de WikiCamps-app. Je kunt aanklikken wat je wilt: gratis of betaalde camping, met wc of douches of zwembad, noem maar op. En de app geeft precies aan op de kaart waar de campings/hostels zijn en hoever het van je af zit. Werkt echt perfect!
De volgende dag weer vroeg op en verder gereden tot Port Augusta. Weer overnacht aan een rivier, super uitzicht!
Vrijdag 18/9 er weer vroeg uit, je leeft hier echt met de zon nu. We zijn wakker rond 6 uur en gaan naar bed rond 21.00 uur. Iedereen raadt het ook echt af om te rijden 'snachts omdat dan de kangoeroes en andere dieren actief worden en die wil je echt niet voor je auto krijgen!! Even langs de Mac om te plassen, wassen en tandenpoetsen en vandaag toch weer 770 km gereden tot aan Marla. Onderweg nog gestopt in Cooper Pedy wat bekend staat om zijn opaal en gebouwen onder de grond. Vroeger was de hele stad zo'n beetje onder de grond omdat het hier flink heet kan worden en onder de grond het een stuk koeler blijft!
Zaterdag 19/9 kwamen we om 13.30 uur bij Uluru/Ayers rock aan (de aboriginals noemen hem Uluru en de rest Ayers rock). We hebben een stuk om Uluru gelopen, hebben ons bij een groep met gids aangesloten ;) en zo hoorden we nog interessante verhalen over hoe de aboriginals hier vroeger leefden! Je ziet ook nog veel tekeningen op de inkepingen in de rots waar ze bijvoorbeeld les gaven aan hun kinderen hoe ze moesten jagen enzo. Er waren een aantal van die inkepingen en alles had zo vroeger zijn functie, de 1 was een keuken de andere was voor de vrouwen weer een andere was voor de oudere mannen om hun tijd door te komen, dit hielden ze allemaal goed gescheiden! Om 17.30 u hebben we een mooie plek opgezocht om de zonsondergang te zien en Uluru in al die verschillende kleuren rood te zien verkleuren! Echt super mooi om te zien.
De volgende dag hadden we de wekker gezet op 4.45 u om een prachtige zonsopkomst te zien bij Uluru en op de achtergrond kon je Kata Tjuta (een andere prachtige rode rots in de middle of nowhere) in het klein zien. Hierna zijn we ook naar Kata Tjuta gereden en daar een poos gewandeld en op gelopen. Toen nog weer terug naar Uluru en er helemaal omheen gereden, even gegeten en om 15.00 u richting Kings Canyon gereden waar we toevallig net op tijd waren om daar ook nog een super mooie zonsondergang te zien!
Maandag 21/9 vroeg klaar gemaakt om een 8km wandeling te maken over de Kings Canyon. Prachtig uizicht over Kings Canyon zelf en de omgeving! In de middag wouden we op ons gemakkie richting de West Macdonnell ranges rijden. We waren ongeveer 40 km onderweg toen de weg opeens (zonder waarschuwing) ophield! Nouja er kwam een mege hobbelig pad voor in de plaats, die alleen voor 4WD's te berijden is. En dan ook nog een paar meter ervoor een snelheidsbordje neerzetten van 110 km/h!! Mafkezen! We willen onze auto/slaapplaats nog niet naar z'n gootje helpen, dus hebben we gekozen om weer te keren en met een omweg (Alice Springs) naar de West Macdonnell ranges te gaan. We hebben gereden tot het echt donker was en toen maar gauw op een parkeerplaats gaan staan om te overnachten. De volgende dag weer vroeg verder en om 12.30 u kwamen we in Alice Springs aan. Hier zijn we de dag verder gebleven en Alice Springs verkend. Naar een uitkijk punt gelopen die over heel Alice Springs uitkijkt en bij een Telegraph station geweest. Dit was het allereerste in Alice Springs, verder was er niks alleen het Telegraph station waar een gezin woonde. Later kwamen bij het Telegraph station meer mensen wonen en uiteindelijk vormde zich een dorp wat tot op heden is uitgegroeid tot een stad. Erg mooi en interresant om het begin van Alice Springs gezien te hebben. Het Telegraph station was het enige punt van Australie om nieuws te kunnen ontvangen vanuit de rest van de wereld en ook om berichten van Australie zelf te kunnen verzenden via morse code. Het allereerste gezin die hier woonde, was de man (Johannes Mueller) de stationmaster. In 1871 zijn hier de eerste Morse signalen verzonden. Wat wel grappig is, is dat dit gezin helemaal remy op de wereld was en als ze boodschappen deden, ze hier serieus 1 jaar op moesten wachten! Dit werd lopend met kamelen gebracht. Ze bestelden dan ook 1x per jaar voor een heel jaar lang! En de eerste man die eigenlijk aan de slag zou gaan bij het Telegraph station net 100 km voor het station overleed, best lullig als je bedenkt dat hij al bijna 3000km had gelopen!
Woensdag 23/9 zijn we de hele dag in de West Macdonnell ranges geweest. Je hebt hier verschillende punten waar je heen kunt gaan. Als eerste gingen we naar Simsons Gap, 2de Standley Chasm waar we nog een hoge berg hebben beklommen, wat weer beloond werd met een top uitzicht, 3de Ochre Pits dit zijn bergen opgebouwd uit verschillende lagen kleuren oker van binnen, 4de Ormiston Gorge hier hebben we ook geslapen en de volgende dag nog een wandeling over deze berg gemaakt, 5de Glen Helen en als laatste op een gewelidige lookout gestaan bij Mt Sonder voor weer een schitterende zonsondergang.
24/9 na de bergwandeling bij Ormiston Gorge terug gereden naar Alice Springs 140km. Toen klaar gemaakt voor weer een lange reis van 2400 km richting Cairns!! Vandaag al een begin gemaakt van 432km. Onderweg moesten we nog 20 min wachten, omdat ze midden op de weg een nieuwe Bentley gingen testen hoe hard hij kon (hier mocht je namelijk ook zo hard rijden als je wilt) o.a. voor top gear, wel leuk om te zien. We hadden nog aangeboden om te ruilen van auto, maar helaas die deal ging niet door. Uiteindelijk bij Devils Marbles aangekomen en hier weer een mooie zonsondergang gezien en overnacht. Devils Marbles bestaat uit gigantische grote ronde stenen die door de natuur zelf mooi op elkaar gestapeld staan. Het waren namelijk eerder gewoon grote rotsen maar door erosie, wind en regen zijn het mooie ronde opgestapelde stenen geworden!
Vrijdag 25/9 964 km gereden tot Oorindi en hier geslapen. Onderweg liggen trouwens steeds veel kangoeroes, koeien, emoes en zelfs wat paarden langs de kant van de weg, allemaal aangereden door auto's of roadtrains (dit zijn vrachtwagens met 3 of 4 aanhangers erachter die zie je hier heel veel). We hebben deze dieren gelukkig ook nog gewoon levend langs de kant zien lopen ;).
26/9 nog 800km gereden tot aan Balgal beach. Waar we ook aan het strand hebben geslapen in de auto. Vandaag moesten we nog flink op de rem omdat een kangoeroe rustig over huppelde, dat was ff schrikken maar gelukkig ging het goed.
27/9 De laatste 309 km naar Cairns joehoe! We zijn vanaf Melbourne dwars door Australie gereden met vaak lange afstanden door de droge woestijn. Niemand voor of achter je, cruise control en muziekje aan, heerlijk! Maar het is nu wel fijn om aan de oostkust te zijn en lekker van het zomerse weer, strand en zee te genieten.
Aangekomen in Cairns zijn we eerst maar eens heerlijk aan de laguna gaan liggen (zwembad aan het strand, omdat je in de zee niet kunt zwemmen i.v.m. dodelijke kwallen en haaien). 's Avonds lekker door de stad geslenterd en van mooie vuurshow genoten. Een jongen vertelde ons waar we mooi midden in de stad gratis kunnen kamperen, ideaal hier maken we nu mooi gebruik van! Openbare wc's zijn hier genoeg. Er zijn douche-hokjes bij de laguna en barbecues langs het strand die iedereen mag gebruiken. Dit land is gewoon gemaakt voor zwervers ;)
We zijn inmiddels precies een week in Cairns en gaan morgen 5/10 waarschijnlijk weer verder reizen. We hebben hier een super week gehad, met heel veel zon! Zijn naar Mossman gereden en hebben hier tussen de bergen in koud bergwater gezwommen. Hebben Port Douglas verkend. Nog 1 nachtje aan zee geslapen en hier een echt werkelijk schitterende volle maanopkomst vanuit de zee gezien. Echt prachtig in het begin was hij eerst helemaal geel en later scheen hij zo helder wit! De volgende morgen ook gelijk maar de zonsopkomst vanuit zee bekeken. 1/10 Miranda haar moeders verjaardag even hoog gevierd met een parachutesprong!! Wat mega gaaf vonden we dit allebei. Miranda vooral het moment van uit het vliegtuig springen en de vrije val en Emiel aan de parachutehangen en het mooie uitzicht.
2/10 hebben we een toertocht gemaakt langs allemaal mooie watervallen met bijbehorende wandertocht, 1ste Millaa Millaa daarna Zillie, Ellinjaa, Mungallie, Wallicher/Wallacha en als laatste Tchupala. Bij een aantal watervallen waande je je echt in de jungle :) helemaal geweldig! Onderweg trouwens nog de schrik van ons leven, staat er aan de kant een auto geparkeerd en wat mensen erbij te praten, maar niet wetende dat er ook een hond was totdat hij besloot om zichzelf voor onze auto te werpen! Goeiedag zeg, met piepende banden en een klaboem tot stilstand gekomen. Wij dachten allebei dat we kats over die hele hond hadden gereden, maar het bleek redelijk mee te vallen. De hond stond inmiddels weer bij zijn baasje en hij bloede alleen wat aan zijn pootje. Onze bumper was een mega deuk rijker, maar gelukkig konden we terug deuken :p en nu zie je er amper nog iets van.
3/10 de grote dag van het Great Barrier Reef.................... Wat een drama, rechtstreeks in de hel beland...... waarom? Omdat we om 7 u weg gingen en 17.00 u terug waren en we allebei 10 uur lang gekotst hebben :(! Arme Emiel hij was al zo dun, er is nu bijna niks van hem over en dat terwijl hij normaal helemaal niet zeeziek is! Maar het was 25 knopen en dat blijkt toch wel erg heavy te zijn! We beukten ook flink op het water, boot ging helemaal omhoog dan weer een vrije val naar het water en KLABATZ op naar de volgende :(! Het begon al gauw en ging dus door tot 17.00 u!!!! Zelfs tijdens het snorkelen, want tja daarvoor gingen we met die boot mee, moest Miranda soms naar boven, snorkel gauw uit de mond en kotsen maar weer! Maar je gaat niet 10 uur lang overgeven om dan nog niks gezien te hebben van het Great Barrier Reef, dus we zouden hoe dan ook gaan snorkelen. En mooi dat het was haha. Ja echt geweldig mooi, prachtige kleuren van het koraalrif en super mooie gekleurde vissen. Miranda dacht dat het van die onderwatertekenfilms zoals Nemo altijd veel mooier gemaakt was dan het in werkelijkheid is, maar nee niks is minder waar, het klopt allemaal precies. Echt prachtig! Het was alleen wel moeilijk om tegen die golven in te zwemmen, dus dat was nog extra vermoeiend met een lege maag. Tussen de middag was er nog eten op de boot. Toch maar wat proberen, maar de terugweg kwam alles gewoon weer terug in het kotszakje terecht... Maarrrrr: We hebben het gedaan! ;)
En vandaag 4/10 zijn we allebei nodig om bij te komen van gisteren. We zijn inmiddels allebei 2 appels en 1 sinaasappel verder en maar wat blij dat het er nog in zit!

Als we ons morgen beter voelen, gaan we verder rijden langs de oostkust naar beneden.
We hebben er inmiddels al zo'n 8000 km opzitten en onze auto doet het nog steeds super goed!
Hopelijk kunnen we dit bij ons volgende verhaal ook nog steeds zeggen! Tot dan!

Veel liefs van ons

Angeliek

Wat weet een mega verhaal en ik hou al zo van lezen :p
Ik blijf het super gaaf en stoer vinden dat jullie dit doen!!! Erg leuk om te lezen. Minder mooi van de aangereden hond ende bootreis. Maar gelukkig bekijken jullie het ook positief, jullie doen het wel allemaal en deze ervaringen heb je en kan niemand jullie afpakken.
Heeeeeeel veel plezier daar down under!! Geniet ervan en als je twijfelt of je iets wel of niet gaat doen, gewoon doen anders krijg je misschien spijt.

Dikke kus en knuffel

Mariet

Echt super wat jullie allemaal meemaken (op een paar dingen na dan natuurlijk). Jammer dat jullie zo zeeziek waren, maar gelukkig hebben jullie wel het koraalrif en de mooie vissen gezien. Even weer bijkomen nu én dan: genieten maar weer. Er zullen nog wel meer 'beren' op jullie weg komen én bovendien: dit gedeelte van jullie avontuur vergeet je nooit meer!!!

Marien en Annie Overmars

Wat een geweldig avontuur beleven jullie, heel leuk om te lezen. We zien al weer uit naar jullie volgend verhaal.
Heel veel plezier en blijf gezond!

Groet,
Marien en Annie

Elina

Hey lieverds,
Wat weer een leuk verhaal. Snap trouwens niet dat die deal niet door is gegaan; wie wil er nou niet in een Ford rijden ;-). En wij hebben vandaag ook mooi koraal gezien EN kleine nemo's. Hoef je helemaal niet voor naar de andere kant van de wereld. En word je hier ook niet misselijk van hahaha. Jullie snappen wel dat ik dit zeg, omdat ik eigenlijk best beetje jaloers ben hé?
Geniet ervan en doe voorzichtig!!! xxx

Bennie en Sjani

Wat geweldig allemaal. Wat een avontuur. Erg leuk om te lezen. Jullie gaan echt je dromen achterna. Eerst even weer aansterken en dan weer gaan en nog meer doen en beleven.
Dikke kus van ons.

Bennie en Sjani

Ja Elina.
Ik dacht al, laat ik maar niet vertellen dat we met z'n allen naar de dierentuin zijn geweest en o.a. kangoeroe's hebben gezien.
Daar lachen ze nu om daar Down Under. Haha.

Ans.

Mooi verhaal weer!En net wat Angeliek zegt dit pakt niemand jullie meer af!!Super toch.

Gerrie

Leuk verhaal weer, maar het gaat mooi daar bij jullie. Een hele ervaring rijker met alles wat jullie zien en doen. Mooie foto's!

groetjes Henk en Gerrie

Grietje Post

Weer heel wat mee gemaakt daar.
Leuk om jullie ervaringen mee te lezen.
Kalm aan doen en beterschap.

Diana

Wat weer een mooi verhaal! Jullie beleven heel wat.
Geniet er nog maar van.

Mark en Dinie

We hebben weer genoten van jullie verhalen. Wat hebben jullie al veel gedaan en gezien....fantastisch!! En met de foto's erbij zien we ook hoe jullie er van genieten. We kijken al weer uit naar het volgende bericht. Heel veel plezier nog samen!!
Groeten uit Raalte