samenopreis.reismee.nl

Vaarwel Nederland, Hello Australia

Hallo familie, vrienden, kennissen en de rest die dit lezen!

Na alweer 2 weken in Melbourne, Australië te zijn wordt het wel tijd voor een update! Ik zal bij het begin beginnen.

Zondag 17/05 hadden we ons afscheidsfeestje gehouden voor onze vrienden en familie. Een erg gezellige dag met als laatst nog een privé optreden van de vorige band van Emiel. Leuke cadeautjes gekregen van iedereen, waaronder een mooi foto boekje met een foto van iedereen en een lief berichtje erbij! Zo kunnen we jullie tenminste niet vergeten :).

Woensdag 20/05 was onze laatste dag in Nederland. Nog een dag met druk zijn met van alles en de allerlaatste dingen regelen. Om 23.00 uur s’avonds waren we er dan klaar voor! Nog een drankje thuis (Zwolle) gedaan met de broer van Emiel en om 1.00 uur maar besloten om toch nog even een paar uurtjes slaap te pakken, want om 5.00 uur ging de wekker weer. Ons laatste ontbijtje in Nederland en om 6.00 uur kwamen de ouders van Miranda en haar zusje ons ophalen om richting Schiphol te rijden. Mooi op tijd en nagenoeg geen file gehad kwamen we om 8.15 uur aan op Schiphol. Daar gelijk onze backpacks ingecheckt zodat we daar niet meer mee hoefden te slepen. Bij het inchecken het eerste kleine probleempje, Emiel had zijn paspoort nummer niet goed doorgegeven er stond een 0(nul) i.p.v. een o en Emiel had een o doorgegeven. Gelukkig is dat met Australië vrij eenvoudig met een telefoontje recht te zetten, dus na even wachten konden we alsnog inchecken. Daarna een laatste drankje met de ouders en het zusje van Miranda gedaan, voordat het afscheid begon. Na een traan weg te vegen, kon onze eerste vlucht van 11,5 uur richting Singapore beginnen. Die verliep prima, we hadden 3 stoelen tot onze beschikking, dus lekker de ruimte om nog een paar uurtjes te kunnen slapen. Aangekomen in Singapore hadden we 1,5 uur om over te stappen naar ons volgende vliegtuig en dus nog even tijd om de winkeltjes te bekijken. In Singapore weer opnieuw inchecken voor de volgende vlucht van 6,5 uur naar Melbourne. Ook deze vlucht verliep prima. Miranda is even misselijk geweest maar verder ging het prima. Onder het vliegen kwamen ze ook vaak genoeg langs met eten en drinken en je kunt kiezen uit de wereld aan films dus de tijd is zo voorbij.

Vrijdag 22/05 17.00 uur Australische tijd kwamen in Melbourne aan. Vanuit daar zijn we met de bus naar ons hotel gegaan waar we 3 nachten verblijven. Nog even de stad in gegaan en in het hotel nog een film gekeken om vervolgens om 23.00 uur naar bed te gaan en te slapen tot de volgende dag 13.30 uur! Maargoed verder nergens last van, dus weer lekker door Melbourne gelopen en de boel verkennen, wat boodschappen gedaan en toen was het alweer laat in de avond. Het wordt hier om 5 uur ‘s avonds ook alweer donker, dus het lijkt al snel laat. De volgende dag zondag Melbourne verkend met de free city tram. Melbourne is een mooie stad met mooie oude gebouwen en erg veel winkels en eettentjes.

Maandag 25/05 om 10.00 uur uit het hotel en met de trein naar Mooroolbark (wijk van Melbourne) waar Anny ons van het station haalt. Anny is de nicht van Miranda’s vader en met haar had Miranda al contact in Nederland en via haar zijn we ook aan ons werk bij Dutch Care gekomen. Alleen wist Anny niet dat we familie waren (had Miranda verder niet gemeld), maar toen we bij haar huis aankwamen en Miranda gelijk op een foto van haar overgroot opa en oma stuitte, werd het haar na uitleg duidelijk hoe het zat. Anny woont een wijk verderop in Lilydale en we mochten bij haar blijven tot we een eigen plekje hebben gevonden in Kilsyth dichtbij Dutch Care, waar we allebei 4 maanden gaan werken. Anny heeft ons met de auto nog wat van de omgeving laten zien.

Dinsdag 26/05 zijn we naar Dutch Care gegaan voor een interview/sollicitatie gesprek met Lee de manager. Nu moesten we echt Engels spreken, maar na soms wat navragen kwamen we er wel uit. 90% van de bewoners is Nederlands en de rest komt overal en nergens vandaan. Maar bijna al het personeel komt wel uit Australië dus dat wordt heel veel Engels praten. Ook erg leuk want het is een mooie taal! Lee heeft onze referenties nagetrokken en de politie of het allemaal goed zit en nog meer papier werk. Dit alles zal ongeveer 2 weken duren en als alles binnen is en getekend dan kunnen we echt aan de slag :)!

De volgende dagen zijn we druk geweest met het zoeken van een kamer dichtbij het werk, zodat we het kunnen aflopen. Na een aantal kamers bekeken te hebben en met meerdere mensen contact gehad te hebben, hebben we er uiteindelijk één gevonden op 1.2km afstand van het werk. Helemaal super dus. We wonen dan bij Adam in, een man van in de 40 jaar, en hebben onze eigen slaapkamer en woonkamer, de rest van huis delen we met hem en om het weekend zijn dochtertjes van 5 en 7 jaar.

We hebben een telefoontje gekocht om ons in Australië te redden en het werk ons kan bereiken. Verder een TFN (taxt fale number) aangevraagd, die we nodig hebben voor het werk, hebben we die niet dan betaal je je scheel aan belasting! Die van Emiel kwam vrij snel binnen, maar die van Miranda liet even op zich wachten om vervolgens in een verscheurde envelop (in 2 delen) aan te komen. Dat is niet best aangezien dit een erg belangrijk nummer is en mensen hier fraude mee kunnen plegen of je identiteit kunnen overnemen. Dus na heel wat gebel en geregel er uiteindelijk voor kunnen zorgen dat het TFN nu extra goed beveiligd is voor anderen. Een nieuw nummer geven doen ze niet, je krijgt eenmalig dit nummer en die is voor de rest van je leven!

We wouden ook een Medicare pasje aanvragen, zodat we ook hier nog een keer extra goed verzekerd zijn. Na lang wachten waren we aan de beurt om ons te laten vertellen dat ze dit pasje niet meer in voren geven en je deze alleen nog kunt aanvragen als je gebruik hebt gemaakt van een dokter of iets.

Verder nog een bankrekening geopend waar ons loon op gestort kan worden en zodat we niet elke keer veel geld kwijt zijn aan het pinnen met onze Nederlandse bankpasjes.

En uiteraard de omgeving verkend en veel rond gelopen. We zitten hier ook dichtbij een meer, Lillydale lake, waar je mooi rond kunt lopen. Ook een paar keer met Anny meegereden om verderop in de stad iets te bekijken.

Nadat alles geregeld was en we nog niks van ons werk gehoord hadden zijn we vrijdag 5/06 een dagje naar de dierentuin geweest Melbourne Zoo. Na een aantal uren rond gelopen te hebben, hebben we weer de tram gepakt richting Melbourne centrum om daar nog een paar uur rond te lopen, te winkelen in een mega overdekt winkelcentrum en een hapje te eten.

Zaterdag 6/06 zijn we samen met Anny meegereden naar Lilydale shopping centrum, waar we een poosje rond gelopen hebben en samen met Anny en haar zus Willy een kop koffie hebben gedronken. Nou daar kwamen de verhalen over de familie Arkes/Hudepohl op tafel haha. Wat hebben we gelachen! Erg leuk om zover van huis te zijn en dan toch nog met Anny en Willy over allemaal bekenden te kunnen praten en er weer even achter komen hoe gigantisch groot onze familie ook alweer is! Wat niet heel erg gek is als je weet dat Anny, Willy en Bennie (de vader van Miranda) 3 van de 90 neven en nichten zijn!

Morgen zondag 7/06 gaan we naar ons eigen plekje bij Adam in huis. We zullen de lekkere maaltijden en vooral gezelligheid en gastvrijheid van Anny missen! Maar gelukkig gaan we haar nog geregeld zien op het werk!

Ons adres voor de komende 4 maanden is:

38 Durham Road, Kilsyth VIC 3137 Australia

Groetjes en heel veel liefs van ons uit Melbourne Australia

Kiss

Mariet

Hai Emiel en Miranda,
Fijn om jullie eerste reisverhaal te lezen. Jullie hadden al wel het e.e.a. verteld, maar natuurlijk niet alles. Ik hoop dat het gauw rond is met jullie werk en jullie kunnen beginnen, want dan begint eigenlijk pas het échte avontuur.
Groetjes ma

Bennie en Sjani

Wat super om de verhalen te lezen. We hadden al geappt en geskypt. Maar nu lezen nog meer details. Sterkte met de "verhuizing". Doe Anny onze hartelijke groeten en bedank haar namens ons voor haar goede zorgen. Hopen dat jullie snel aan de slag kunnen. Geniet met volle teugen. Dikke kus.

Gerrie A

Wat leuk om zo wat van jullie te lezen en dat jullie het zo naar de zin hebben. Dus nu een "eigen plekkie" voor jullie en mooi dat jullie aan het werk kunnen. Jaja grote familie ;-) Succes met jullie baan en veel plezier!

Danieke

Super leuke update!! Vooral blijven schrijven...
Nog 11 maanden en 2 weken en dan zien we jullie weer :D
Dikke knuffel!

Angeliek

Wat super leuk om dit te lezen! Succes met de verhuizing en geniet van alles daar!! ? dikke knuffel

Elina

Hey zussie en Emiel, erg leuk om nu ook wat op jullie site te lezen. Kijk nu al uit naar het volgende verhaal. Heel veel liefs van ons

Diana

Miranda en Emiel wat ontzettend leuk om jullie reisverslag te lezen,we blijven jullie volgen.
Succes met verhuizen en veel plezier op het werk.

Leontien

Heeeey Miranda en Emiel!!

Super leuk om jullie ervaringen te lezen! Geniet van jullie jaar daar!

Ik zit vol afwachting op jullie nieuwe verslag!!
Liefs ons!

Grietje Post

Miranda hoorde van je Ma dat het jullie goed bevalt daar.
En hoe is het weertje daar bij jullie??
Leuk dat je eerst bij Fam. kon blijven en nu op jezelf woont.
Een jaar is zo weer om hoor geniet er van.
Groetjes Jan en Grietje.

Wilhelmien Niens

Hallo ,ik las jullie verhaal en ik wil graag even vertellen dat mijn man en ik de eerste 5 jaar van ons trouwen in Raalte in het zelfde rijtje hebben gewoond en dit is 35 jaar geleden.Wij verwachten bij hun vertrek naar Australie ons eerste kindje en onze dochter is 2maand en 22dagen later geboren.Mochten jullie nog contact hebben met Anny doe haar dan de vriendelijke groeten van Rinus en Wilhelmien Niens uit Raalte Overijssel in Nederland